سفارش تبلیغ
صبا ویژن

94/10/15
8:15 صبح

ده نکته در مورد جشنواره فجر امسال

بدست روح اله ریاضی در دسته

1-     برآورد من از جشنواره امسال این است: خوب یا بد. یعنی برخلاف جشنواره پارسال اصلا حالت متوسطی برایش متصور نمی شوم. آن هم به خاطر وجود فیلمسازان کهنه کار و جوان صاحب نام است. وقتی شما توقع ات از یک فیلم در حد متوسط باشد و فیلم هم در همان حد باشد، شما راضی از سالن سینما بیرون می آیی ولی اگر توقع یک فیلم خوب داشته باشی و با یک فیلم متوسط مواجه شوی، قطعا راضی بیرون نمی آیی.

2-     بادیگارد-حاتمی کیا، دختر-میرکریمی، مالاریا-شهباری، امکان مینا-تبریزی، اژدها وارد می شود-حقیقی، بارکد-کیایی، لانتوری-درمیشیان و خشم و هیاهو-سیدی، هشت فیلمی هستند که توقع ها از آنها بالاست و من حتما حتما می خواهم ببینمشان.

3-     هنوز داستان فیلم ها و حواشی مهمتر از متن شان معلوم نیست ولی با دستوری که هفته قبل وزیر ارشاد برای توقیف خانه دختر صادر کرد، به نظر نمی رسد در این جشنواره فیلمی داشته باشیم که بعدها در اکران با مشکل مواجه شود. البته برادران قطعا دنبال سوزن در انبار کاه خواهند گشت و برای خالی نبودن عریضه فیلم هایی را علم خواهند کرد یحتمل.

4-     مسعود ده نمکی با سابقه ساخت 5 فیلم از پرسابقه های این دوره جشنواره است. عمده فیلم سازان امسال از کم کارها و جوانهایی هستند که سابقه فیلم سازی شان به عدد انگشتان یک دست هم نمی رسد، طبعا فهرست انتخابی هم این طوری می شد.

5-     البته حضور عطاران، بیژن میرباقری و دو سه نفر دیگر می توانست وجهه متوسط جشنواره را پررنگ تر کند که انتخاب نشدند.

6-     من نمی دانم چه اصراری دارند حتما لیست 22 فیلمه بدهند و بعد با رایزنی و من بمیرم تو بمیری، مدام به لیست فیلم ها اضافه شود. اول کار، هیئت انتخاب بین 15 تا 22 فیلم خوب را انتخاب کند و بعد بقیه لیست که عمدتا خارج از مسابقه هم باشد، با صلاحدید دبیر و ... بشود 22 که دو سری اش کنند.

7-     سنت همیشگی جشنواره این است که تعدادی فیلم ضعیف در آن باشد. نمی دانم، شاید سلیقه برخی اینگونه است، شاید دنبال راضی کردن همه اند، یا وجود تنوع ژانر و ...

8-     روال کار مسئولان ما معمولا برعکس است. اگر جشنواره کم شور باشد، برای پر شور کردن اش هرکاری می کنند. مثلا پارسال با یک معیاری برای فیلم ها سانس فوق العاده می گذاشتند که سال قبلش نمی گذاشتند. امسال هم به نظر می رسد سانس فوق العاده کمتری داشته باشیم چون اسم ها تا حد خوبی شور دارند.

9-     لیست فیلم های اول هم به نظر قانع کننده است و چهار پنج تایش ارزش دیدن دارد.

10-  نکته دهمی ندارم.

در مورد خرید بلیط و ... مطلب دیگری خواهم نوشت. امسال قصد دارم با دوستان قدیمی وبلاگ هم در صورت تمایل برنامه فیلم دیدن بگذاریم. توضیح اش بماند پس از اعلام شرایط و سانس ها