سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/8/29
10:15 صبح

شرط مفید بودن منابع مفید!

بدست روح اله ریاضی در دسته

حتما شنیده اید که برخی کالاها را استراتژیک می نامند.معنی ساده اش این است که می توان از این کالاها در پیشرفت بلند مدت مجموعه استفاده کرد.به خصوص در کشور ما که خودش را در حال توسعه می نامد و این یعنی به دنبال رشد و جهش است.

اما نمی توان هر کالایی را استراتژیک نامید.

یک منبع استراتژیک باید دارای چهار ویژگی باشد.اول اینکه ارزشمند باشد.دوم نایاب .سوم تقلید ناپذیر.

یک کالای بی ارزش که همه جا وجود داشته باشد و برای رقبا قابل دسترسی و تقلید باشد نمی تواند شما را به نسبت بقیه رشد محسوس دهد.چون در اختیار همه هست و آنها هم به مانند شما رشد می کنند و مثلا بیست سال بعد نمی توانید رتبه پنجم تان را به اول تبدیل کند.

اما مهمترین ویژگی یک منبع استراتژیک این است که بتوان از آن استفاده کرد.

حتما بارها شنیده اید که نفت یک کالای استراتژیک است.قرنها نفت در لایه های زیرین کشور ما وجود داشت، آیا تا قبل اینکه ما استخراجش کردیم و فروختیمش، برای ما ارزشی داشت؟ یا شاید از منابع کم اهمیت تر هم بی مایه تر بود.

دقیقا مشکل کشور ما از اینجا شروع می شود که ما در استفاده از منایع مهم و استراتزیک مان ضعف داریم و وقتی این گفته تلخ تر خواهد شد که در صورت عدم توجه لازم به منبعی که ارزشمند و نایاب و تقلید ناپذیر است، نتیجه عکس خواهد شد و آن منبع به جای اینکه ما را رشد دهد، به یک تهدید و بلای جانمان تبدیل خواهد شد.

مثال کاملا عینی اش در کشور ما نسل جوان هستند که این روزها بیش از آنکه به آن ببالیم، دادمان را در آورده اند.


89/8/19
3:8 عصر

تاثیرگذارترین صحنه!

بدست روح اله ریاضی در دسته

تاثیرگذارترین صحنه سریال مختارنامه تا بدین جا،آن سکانسی بود که مسلم ابن عقیل در تردید و دودلی حمله به ابن زیاد بود و در نهایت بر خلاف قرار قبلی که با هانی گذاشته بود ،‌از ترور یکی از پست ترین افراد طول تاریخ که به دروغ به عیادت هانی امده بود،‌اجتناب کرد.

با نگاهی به تاریخ روزهای منتهی به حادثه کربلا ،متوجه خواهیم شد که نقش ابن زیاد در تغییر نظر کوفیان و شهادت فاجعه گونه امام (ع) بی بدیل است و چه بسا در صورت به درک واصل شدن او ،‌در مراحل اولیه کوفیان با امام همراه شده و می توانستند حتی یزید را سرنگون سازند.

برای همین برای نسل امروز این سوال باقی است که ایا این حرکت جناب مسلم آنگونه که در این سریال تصویر شد،‌تحسین برانگیز و نشان از فتوت و جوانمردی علی گونه او داشت،‌یا اقدامی است که موجبات حادثه کربلا و بقای کوتاه مدت بنی امیه و طولانی بنی عباس را فراهم آورد؟

یعنی در صورت احتمال پیروزی برای امام،‌ایا نمی شد از این انحرافات و کج روی ها که تا بدین جای تاریخ ادامه پیدا کرده ،جلوگیری کرد؟

واقعا نتیجه گیری در مورد درست یا غلط بودن برخورد جناب مسلم بسیار سخت است.به خصوص انکه امروزه در ایران اسلامی و توسط شیعیان منتسب به راه علوی ،‌جملاتی به گوش می رسد  و بر مبنای آنها عمل می شود که در زمان جناب مسلم احیانا این گونه ادا می شد که:«حفظ امام معصوم از اوجب واجبات است!»


89/8/18
10:40 عصر

گوی ویژه به فردوسی پور

بدست روح اله ریاضی در دسته

«آزادی بیان حق طبیعی هر شهروندی است»

شنیدن این جمله از رسانه میلی، الحق و الانصاف یک گوی طلایی ویژه داشت.

حتی اگر در برنامه نود و در مورد ممنوع المصاحبه شدن علی دایی باشد و بعدش عادل فردوسی پور ادامه دهد :« می توانند حتی برای 10 جلسه دایی را محروم کنند ولی ممنوع المصاحبه کردن با حق ازادی بیان در تضاد است»


89/8/15
2:48 عصر

حکمیت از دیدگاه امیرالمومنین

بدست روح اله ریاضی در دسته

 اگر گفتگو نتواند اختلافات را حل کرده و افراد وگروه ها را به موضع مشترکی برساند، آنگاه نوبت به حکمیّت و داوری می رسد. حکمیّت یک راهکار اجرائی برای رسیدن به توافق در میدان عمل است، هر چند که به این وسیله نمی توان اختلافات نظری را حل کرد.
    البته اگر برای حلّ اختلاف، نیاز به داوری کردن و حکم صادر کردن باشد، این کار نمی تواند توسط هیچ یک از گروه های درگیر اختلاف انجام شود، و صرفاً کسی می تواند به نفع یک طرف و یا به ضرر طرف دیگر، حکم کرده و غائله را خاتمه دهد که نه طرف دعوی باشد، و نه از یک طرف حمایت کرده باشد.
    در جریان جمل، با اینکه طلحه و زبیر آغاز کننده فتنه بودند و دست به شورش زده و عده ای از اصحاب حضرت را در بصره به قتل رسانده بودند، ولی بهر حال چون در برابر حضرت قرار گرفته و او را متهم به قتل عثمان می کردند، امام علیه السلام به آن ها پیشنهاد کرد که به داوری کسانی تسلیم شوند که طرفداری از هیچ یک از دو طرف را نکرده و از هر دو جریان کناره گیری نموده اند:

«و قد زعمتما انی قتلت عثمان، فبینی و بینکما من تخلّف عنی و عنکما من اهل المدینة، ثم یلزم کل امری بقدر ما احتمل».(نهج البلاغه، نامه54)
«پنداشتید من عثمان را کشتم، پس میان من و شما از مردم مدینه آن کس داوری کند که سر از بیعت من بر تافته و به یاری شما هم نشتافته، آن گاه هر کس را بدان اندازه که در کار داخل بوده برگردن آید و از عهده آن برآید.»
( ترجمه دکتر شهیدی)

    این منطق علوی متضمّن چند نکته است:
    اوّل آنکه: آن حضرت، مشروعیّت حکومت خود را به معنی نادیده گرفتن اعتراضات مخالفان نمی داند.
    دوّم آنکه: هر چند خود در جایگاه امامت و خلافت قرار دارد، ولی داوری در خصوص مسائل مربوط به خود را به دیگران محوّل می کند.
    سوّم آنکه: داوران را از طرفداران خود، پیشنهاد نمی کند، بلکه به داوری کسانی که از وی تخلّف کرده و وظیفه ی حمایت از امام را انجام نداده اند، رضایت می دهد.
    چهارم آنکه: از قبل، آمادگی خود را برای التزام به هر آنچه داوران درباره ی او بگویند، اعلام می نماید.
آیا برای حل اختلافات، منطقی منصفانه تر از این وجود دارد؟ بدون تردید، امیر المومنین (علیه السلام)، معیار حق است و کلام او شاقولی است که انحراف و اعواج دیگران راآشکار می سازد، ولی وقتی درگیری و اختلاف رخ می دهد حضرت مخالفان خود را به قبول رأی خود محکوم نمی کند و آن ها را به "داوران بی طرف" ارجاع می دهد.
    در جمل، پس از آن که همه مهیّای جنگ بودند، امام (ع) تعلّل می ورزید و حاضر به شروع جنگ نبود، تا جائی که مورد اعتراض ابن عباس قرار گرفت، حضرت فرمود می خواهم بار دیگر اتمام حجت کنم، لذا در میان اصحاب خود اعلام کرد:

«کیست که این قرآن را بگیرد و به نزد سپاه دشمن برد، و آن ها را به حکم قرآن فراخواند، البته او کشته می شود و حتماً وارد بهشت می شود».(الجمل، 339)

     حکمیت قرآن برای حضرت، چندان اهمیت دارد که امام از جان سرباز فداکار خود می گذرد، تا شاید دشمن را به قبول حکمیت ـ و نه قبول رأی خود ـ قانع سازد!
    در همه ی این صحنه های اختلاف و نزاع، حضرت بجای استناد به عصمت و حقانیّت خود، به معترضان می گوید:

«اگر کار خلافی انجام داده ام، بگوئید و در این صورت حق دارید که در برابر من بایستید»:«لیس لکما غیر ما رضیتما به الّا ان تخرجا مما بویعت علیه بحدث فان کنت احدث حدثاً فسمّوه لی»(الامامة و السیاسة، ص95)

    امّتی که چنین الگویی برای تفاهم و حلّ اختلاف دارد، برای ادامه اختلافات خود چه عذری در پیشگاه خدا می تواند ارائه کند؟

متن کامل این یادداشت را اینجا ببینید.


89/8/9
3:13 عصر

حساب و کتاب ساده!

بدست روح اله ریاضی در دسته

همه اش یک حساب و کتاب ساده است.

یک رقمی قرار است از مردم به خاطر حذف یارانه ها بگیرند.در عوض اش نصفی اش را دوباره به آنها برگردانند.80 تومان ازت می گیرند.40 تومانش را با منت بهت بر می گردانند.

بعد می گویند مردم اضافه می آورند! و می توانند پس انداز کنند.

آدم یاد شعارهایی می افتد که زمان انتخابات نثارشان می کردند.


89/8/8
2:4 عصر

راه های کاهش وزن قدرت!

بدست روح اله ریاضی در دسته

برای کاهش قدرت یک فرد ،‌مجموعه و یا جریان سه راه کلی متصور است.
راه اول که آن را مخاصمه جویانه می نامم و نمود عینی اش کودتا است،‌قدرت را با زور به زیر می کشند.طبیعی است که هزینه این راه بسیار بالاست و البته در صورت شکست ،پدر پدرسوخته رهروان این عرصه در خواهد آمد.
راه دوم مسالمت جویانه است و سعی دارد با اقناع و یا افزایش آگاهی عمومی،‌قدرت را به این نتیجه برساند که کمی تفویض اختیار نماید و بگذارد بخشی را هم دیگران انجام دهند.
به نظر می رسد بخشی از نیروهای اصلاحات در هنگامه دوم خرداد ،‌جزو طرفداران راه اول بودند.رییس دولت اصلاحات و جمعی از اطرافیان او نیز به راه دوم رفتند که هم به خاطر تندروهای معتقد به راه اول و هم به دلایلی دیگر نتوانستند به صورت مسالمت جویانه قدرت را کاهش دهند.
راه سومی که شاهد مثال های تاریخی بسیاری نیز دارد،‌کاهش قدرت از طریق ایجاد قدرت های موازی است.از آنجایی که قدرت ظرف محدودی دارد ،‌در صورتی که بخشی ار آن به دیگری منتقل شود،‌طبیعی است که از قدرت اصلی کاسته خواهد شد.به طور نمونه اگر تا دیروز این قدرت بود که برای مردم تعیین می کرد ، چه روزی به خیابان بیایند و کی نیایند،‌حالا بخشی از مردم هستند که با سخن کس دیگری تصمیم می گیرند.
البته این قدرت های موازی بدون پشتوانه مردمی ،همیشه در کشور ما وجود داشته است،‌اما از نوع پشتوانه دارش برای اولین بار است که در ایی سی سال شکل می گیرد.
اگر نگاهی به سخنانی که در قم زده شد بیاندازید،‌این همه تاکید و تکرار وقایعی که در سال گذشته رخ داد ،‌اگر چه ظاهری ختم به خیرانه داشت ،‌اما کاملا گویای به رسمیت شناخته شدن قدرت موازی بود.شاهد مثال عینی اش هم اطلاعیه دفتر رهبری ...

89/8/3
10:0 عصر

تاسف بارترین حکم!

بدست روح اله ریاضی در دسته

اگر چه در مورد احکام صادر شده برای بسیاری از متهمان انتخاباتی ،‌افکار عمومی قانع نشده است،‌که لابد نباید هم بشود.اما حکمی که برای خانم بنی یعقوب صادر شده نشان دهنده عمق انحرافی است که در اصول قضایی ما ممکن است رخ دهد.
محرومیت سی ساله از روزنامه نگاری، تاسف بارترین حکم محکمه اسلامی است.چه آنکه مگر می شود کسی را از نوشتن منع کرد!
که خدایش فرمود: ن والقلم

89/8/2
4:41 عصر

برای سلامتی رسایی صلوات!

بدست روح اله ریاضی در دسته

«در فتنه سال 88 خیلی ها اشتباه کردند و از این جمع، بسیاری هم بعد از مدتی اشتباه خود را تصحیح کردند اما حرکت عظیم «بسیج» با حفظ پرچم بصیرت، مسیر را اشتباه نکرد و توانست در صراط حق بماند. »
برای سلامتی حاج اقا رسایی ،کوچک زاده، ضرغامی و دیگر دوستان صاحب بصیرت ،صلوات!

89/8/2
2:43 عصر

مدیریت اسلامی!

بدست روح اله ریاضی در دسته

یکی از اساتید ما می گفت که مفهوم مدیریت از وقتی به کار رفت که سازمان ها ایجاد شدند. و سازمان ها هم عمری حداکثر دویست ساله دارند.

حالا چگونه می توان تعبیر مدیریت اسلامی را به کار برد،سوالی است که برای استاد ما حل نشده!

شروع حمله به علوم انسانی