سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/11/20
11:2 صبح

درازها و کوتوله ها

بدست روح اله ریاضی در دسته

تفکر مدیران دولتی در دو دولت اخیر بیشتر اطراف درازها و کوتوله ها می گردد.و در این بین متوسط ها هستند که هر روز به مسلخ می روند و قربانی می شوند.حالا فرقی هم نمی کند که این مدیران در کدام عرصه باشند؛سیاسی یا فرهنگی، اقتصادی یا اجتماعی و ....

البته مطلوب ترین طبقه برایشان همان کوتوله ها هستند.آنهایی که آویزان این مدیران می شوند و درخواست و نامه فدایت شوم می دهند و دنبال ماشین هایشان می دوند.تا از سر منت و با عباراتی سخیف(چون دادن پول حلال!) و با طعنه و کنایه جیب شان را پر کنند و البته این صدقه سری به گونه ای است که همیشه طرف محتاج بماند و به عزت نفس نرسد.

درازها را هم به خاطر اینکه به اعتبارشان بیافزایند و پزشان را بدهند نگه می دارند و البته گاه گاه به لطایف الحیل آزارشان می دهند تا شاید زبان به مدح اینان بگشایند و تیتر اول روزنامه هایشان شوند.

جشنواره امسال هم از همین فرمول استفاده می کند، اگر کیمیایی و فرهادی و میرکریمی و کمال تبریزی و ... را نگه داشته اند به خاطر آن است که «رسالت» شان پز جشنواره عالی دهد و معاون سینمایی شان همه این فیلم ها را بگذارد به حساب مدیریت اش، ولی با انتخاب داورانی چون حسن عباسی و ابوالقاسم طالبی و جهانگیر الماسی می خواهند همین نخبه ها را آزار دهند که امثال میرکریمی به خوبی واکنش نشان دادند.

متوسط هایی چون داودنژاد و صدرعاملی و میلانی و کاهانی و عیاری و ... را هم حذف کردند و عرصه را دادند دست کوتوله هایی که حتی نمی توانند نیم ساعت فیلم پر تعلیق و کشش و حوصله سر نبر بسازند.

تا به امروز با فاجعه عظیمی روبرو بودیم که انقدر ملت را شاکی کرده که برای فیلم هنوز نرسیده اصغر فرهادی از 20 ساعت قبل توی صف می ایستند.

ترس من از این است که این بی سلیقگی ها تبدیل به ارزش شود و آثاری که اصول فیلم سازی اولیه را هم رعایت نمی کنند بشوند، نمونه سینمای ناب!


89/11/19
7:36 عصر

32 سال شعار!

بدست روح اله ریاضی در دسته

بعد 32 سال عمده برنامه های دهه فجر خلاصه می شود در بد بودن زمان قبل از انقلاب و سردمداران آن و هم چنین سرودها و خاطرات آن موقع.اگر مقایسه ای هم انجام می دهند مبنای آن معمولا اشتباه است.

انگار نه انگار که شعارها و اهدافی بوده و حالا باید دید در تحقق آنها چقدر موفق بوده ایم.و یا با بیانی دقیق و موثق بیان شود که دستاوردهای این 32 ساله چه بوده.

به نظر نمی رسد حالا حالاها بخواهند از شعار دست بردارند!


89/11/19
11:41 صبح

فیلم های کال!

بدست روح اله ریاضی در دسته

فیلم های نرسیده در جشنواره امسال در نوع خودش منحصر به فرد شده.در برنامه جشنواره تقریبا اغلب فیلم های خوب را در روزهای آخر چیدند.همان دو سه تایی که در روزهای ابتدایی اکران داشتند نصفی شان نرسیده اند.نمونه اش آسمان محبوب مهرجویی و فرزند صبح افخمی.

دیشب رفته بودیم فرزند صبح که «سیزده 59 » پخش شد.یکی از دوستان سالگرد تولد خانومش را پیچونده بود تا فیلم افخمی را ببیند.البته فیلم سالور هم بد نبود اما وسط اش یک دفعه کم آورده بود و داستان را سر هم بندی کرده بود.ایده اولیه خوبی داشت که شاید دست یک کارگردان کار بلد و حساس تر می دادند فیلم فاخرتری می شد.بازی پرویز پرستویی هم همین الان یک نامزدی را نصیب اش خواهد کرد.

اما دیشب اتفاق های جالبتری هم افتاد.یکی از دوستان که جلوی در بلیط خریده بود، سر فیلم فهمید که بلیط اش دزدی بوده. لپ تاپ و کیف پول و بلیط طرف را زده بودند و دزد حریص حتی از خیر بلیط جشنواره نگذشته بود و آمده بود فروخته بودش به این دلال های جلوی در سینما.این دوست ما رو هم بردند دلال رو شناسایی کنه و ....این خریدن بلیط از دلال ها همیشه یه دردسری داره، که این یکی در نوع خودش منحصر به فرد بود.

بعد هم یکی از رفقا به خاطر طولانی شدن زمان انتظار رفت و آدامس خرید و تعارفی زد و آنقدر آدامس اش چسبید که بعد از فیلم نمازم را با آدامس در دهان خواندم!


89/11/18
10:56 صبح

4 فیلم که این روزها دیدم

بدست روح اله ریاضی در دسته

این روزها مهمان جشنواره ام.جشنواره ای که هنوز تنورش گرم نشده و فعلا بر پاشنه همان فیلم های آب بندی می چرخد.

اولین شان «باد و مه» محمدعلی طالبی است.تعدادی کارت پستال را به هم بچسبانید ،می شود فیلم.در این بین هم تعدادی ادم شمالی که لهجه های متفاوتی دارند و کمی بازی با زمان و....تازه آخر فیلم یادشان افتاده که گره ندارند و نیم ساعت آخر گره گذاری ابتدایی کردند.بگم خدا این برلینی ها را چه کند که جنجال بین کارگردان و دولتی ها تحریکمان کرد برویم این فیلم را ببینیم.

دومین «مرگ کسب و کار من است» با بیش از 20 اکران در جشنواره و کارگردانی 24 ساله.که فقط در فرم مانده و داستان ندارد و البته بازی هایش به نسبت فیلم طالبی روان تر است.یک جورهایی تشخص و من هستم کارگدان جوان را می توان در نماهای فیلم مشاهده کرد.

سوم«ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان که از روشهای نخ نما شده مرد ابله و ادم غیرتی استفاده کرده ولی چیزی بر آنها نیافزوده و داستان در سطح مانده و البته شوخی های جنسی هم دارد که چندان مناسب نیست و از فیلم قبلی اش جلوتر نرفته.

چهارم «آقا یوسف» علی رفیعی که اگر ریتم اش که خیلی شبیه به تیتراژ اولیه اش است را بهتر می کرد ، می شد به عنوان اولین فیلم خوب جشنواره از آن نام برد.در بازی مهدی هاشمی هم آن وجهی که نامزد بازیگری شود وجود نداشت.

اگر دنبال خندیدن هستید فیلم رامبد جوان و اگر دنبال در خود فرو رفتن آقا یوسف را از دست ندهید.


89/11/16
12:25 عصر

رفاقت!

بدست روح اله ریاضی در دسته

به نظرم دیشب مشخص شد که چرا فیلمسازی چون کیمیایی فقط یک بار نامزد دریافت جایزه می شود.

اینها سخنان مردی است که به نظرم بیش از همه شبیه فیلمهایش است:

«من با کمال فروتنی و تواضع با این 70 سال سنم از قوه قضائیه می خواهم تجدید نظری در حکم جعفر پناهی کند. من یکی از فیلم هایم را به نام «حکم» با پناهی مونتاژ کردم. او دوستم است. خواهش می کنم در حکم او تجدید نظر شود.»»


89/11/15
9:46 صبح

لالایی!

بدست روح اله ریاضی در دسته

آقای علی لاریجانی گفته:«جوانان امروز از مسایل سیاسی آگاه هستند و با قطع شبکه ها و اینترنت دردی دوا نمی شود.»!!!!

البته ایشان این جملات را خطاب به رژِیم مصر بیان کرده و الا این ضرب المثل که تو که لالایی بلدی چرا خواب ات نمی برد در کشور ما هیچ مصداقی ندارد.

دیدن این خبر خالی از لطف نیست.


89/11/15
9:36 صبح

مشتاقی و مهجوری!

بدست روح اله ریاضی در دسته

جشنواره فیلم امسال بدجوری مشتاقمان کرده و اسامی کارگردان های بزرگ صبرمان را لبریز.

اول از همه مشتاق «جدایی نادر از سیمین» ام.که کارگردان اش در «درباره الی» کمی به سینمای کشور، امیدوارم کرد و چنان به وجد ام آورد که یادم نیست چند بار رفتم و دیدم اش.

دوم مشتاق «خیابان های آرام» کمال تبریزی ام که در این چند سال ،دست روی موضوعاتی می گذارد که بعضی ها دردشان می آید و البته گاهی می تواند حرف اش را بزند و گاهی هم لنگ می زند.

سوم مشتاق«یه حبه قند» رضا میرکریمی ام که عکس هایش نوید فیلمی پر شور و البته فکر شده را می دهد.

چهارم «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی کیا که چند سالی است وارد ژانر جدید اش شده و نمی دانم این یکی حاتمی کیای همیشگی است یا ورژن جدید اش و یا ترکیبی از هر دو.

پنجم«آسمان محبوب» استاد مهرجویی که حتی ضعیف ترین اثرش هم قابل تامل است اگر چه وقتی فلسفه بافی می کند و فیلم هایش تلخ می شود کمی از آن چه دوست دارم فاصله می گیرد.

و ششم «جرم» مسعود کیمیایی که سالهاست دیدن یک فیلم خوب از او برایمان آرزو شده .

تعدادی هم فیلم وجود دارد که شاید به وجدمان بیاورند و شاید هم ضد حال اساسی باشند.

در هر صورت به تبع فضای سیاسی غیر قابل پیش بینی مان فضای هنری مان هم همان گونه شده.امیدوارم حداقل امسال یکی دو تا فیلم عالی داشته باشیم و خستگی از تنمان در بیاید.

 


89/11/11
1:4 عصر

شاه کلید مشکلات!

بدست روح اله ریاضی در دسته

اگر از من بخواهند ریشه اصلی مشکلات امروز کشور و جامعه مان را در یک جمله بیان کنم ، خواهم گفت:«نبود نگاه استراتژیک و یا استراتژی غلط»

الان تقریبا تمامی طرف های سیاسی معتقدند که ما می توانستیم در نقطه بهتری در اکثر زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار بگیریم.تازه به دوران رسیده های امروز قبلی ها را مقصر می دانند و طردشدگان قبلی ، امروزی ها را.

یکی از مهمترین گام های یک استراتژی همین است که شما بتوانید نقاط قوت و ضعف خودتان و فرصت ها و تهدیدهای محیطی را به نحو جامعی آنالیز کنید.و الا در صورت عدم برآورد صحیح در این گام، آینده تان قطعا مطلوب نخواهد بود.

یعنی شما با توجه به پتانسیل افرادو ساز و کارهای موجود باید برآورد کنید که در فلان مدت به فلان هدف دست می یابید.

اینکه مرتب بیاندازیم گردن بی غیرتی و یا تندروی این و آن نشان دهنده آن است یا نگاه استراتژیک نداریم و یا نگاهمان غلط است.


89/11/10
7:46 عصر

کشف علت عدم توافق هسته ای!

بدست روح اله ریاضی در دسته

آقای بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه گفته:یکی از راه?های برقراری ارتباط با دیگران، آشنایی به زبان است، که صالحی کسی است که این تسلط و ویژگی را دارد.

خوب به سلامتی یکی از علت های این همه عدم توافق و اختلاف ایران با کشورهای غربی و عربی عدم تسلط وزیر امور خارجه ما به زبان های عربی و انگلیسی بوده و از این پس در ارتباط ما با کشورهای انگلیسی و عربی زبان مشکل کمتری خواهیم داشت.

پیشنهاد می شود تمامی دانشجویان و فارع التحصیلان زبانهای خارجی خودشان را به عنوان داوطلب پذیرش سمت وزیر امور خارجه معرفی کنند تا اگر دوباره وزیر در سفر خارجی عزل شد ،گزینه های انتخابی به حد کفایت باشند.


89/11/10
4:56 عصر

مدیریت آب بندی!

بدست روح اله ریاضی در دسته

آب بستند به جشنواره فیلم فجر امسال.اولش که اسم 16 فیلم درآمده بود، اسامی ای مانند مهرجویی، کیمیایی ، حاتمی کیا، کمال تبریزی، اصغر فرهادی و رضا میرکریمی در لیست بودند که باعث شد وزن جشنواره امسال در دوره هایی که در دولت نهم و دهم برگزار شده بود، بالاترین باشد.

اما یک دفعه گفتند که به خاطر حضور فیلمهای خوب، تعداد را 1.5 برابر می کنیم و شروع کردند به شل کردن شیر و در حالی که ملت منتظر حضور فیلمهای امثال صدرعاملی ،کمال تبریزی(پاداش و دونده زمین) ، کیانوش عیاری و حتی جیرانی و تهمینه میلانی و سیروس الوند و کاهانی و داود نژاد بودند، یک لیستی اعلام کرده اند که بیا و تماشا کن.

حالا هر چی می گم اگر بهترین منابع را در اختیار این افراد قرار دهیم نهایتا با مدیریت شان ضایع اش می کنند، مرتب نگو مدیریت اسلامی و الگوی پیشرفت.این خیاط های ما پارچه گیپور را زیر شلواری می کنند

تازه پر اقبال ترین فیلم کمدی امسال هم انتخاب حسن عباسی به عنوان داور است.


<      1   2   3      >