سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/1/12
2:15 عصر

تاملاتی در باب ولایت فقیه(1)

بدست روح اله ریاضی در دسته

این روزها ولایت فقیه به سان مثل حدیث حاضر غایب شده است؛ از طرفی آن قدر در تریبون های رسمی از آن گفته می شود و دیدارها و سخنان ولی فقیه حاضر در تلویزیون و دیگر رسانه های رسمی بازتاب داده می شود که گویا تمامی ملت ایران با ولایت فقیه آشنایی نسبی دارند و آن را پذیرفته اند،‌اما از طرف دیگر در تمامی این حضور پر زرق و برق که می نگری، خبری از توضیح و چند و چون و دلایل عقلی آن نیست.(اگر هم هست،‌بسیار اندک و ناچیز است)
ولایت فقیه این روزها تبدیل به یک شعار و اسم رمز شده که شاه بیت اش جمله معروف امام(ره) است که:«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.»
نه صدر و ذیل همین جمله امام(ره) را در جایی می شنویم و نه دیگر سخنان ایشان رادر مورد ولایت فقیه مورد نظرشان.وقتی هم که از قاطبه مردم در مورد این رکن رکین نظام جمهوری اسلامی پرس و جو می کنی، ‌تقریبا همان هایی را تحویل ات می دهند که در تریبون های رسمی ،‌به صورت شعاری بیان شده.
طی این چند ماهه اگر چه گروهی سعی داشتند بیشتر این موضوع را بشکافند ،‌اما عمده صحبت ها در مورد ضرورت آن بوده نه کارکرد و چگونگی اش.در حالی که به نظر می رسد دغدغه عمده افرادی چون صاحب این قلم که ساکن ایران و مسلمان و وفادار به ارمانهای عالی انقلاب هستند،‌ ضرورت حضور ولی فقیه نیست،‌ بلکه چگونگی و مدل مناسب و دلایل عقلی پشت سر آن است.
برای همین طی مطالعاتی که در طول این چند ماهه داشته ام به نتایجی رسیده ام که اگر توفیق باشد ،‌در جمعه هر هفته آنها را در وبلاگ به اشتراک می گذارم.تا شاید با همیاری و تبادل نظر بین دوستان بتوانیم به حسن ها و عیب ها و الزامات مدلی که اکنون در کشور ما پیاده می شود دست یابیم.
سعی خواهم کرد در تمامی یادداشت تنها از نوشته و گفتار کسانی استفاده کنم که چون صاحب این قلم با تشکیل حکومت توسط اسلام و مدل مبتنی بر ولایت فقیه موافق باشند.چون وارد شدن در دو حوزه دیگر نه به صلاح است و نه در حد دانش صاحب این قلم.
برای همین عمده مطالب از کتاب و گفته های بنیانگذار کبیر انقلاب،‌شهدای بزرگوار مطهری و بهشتی ،‌و کتاب ولایت فقاهت و عدالت آیت الله جوادی آملی برداشته شده اند.
به امید روزی که به جای شعار،‌به شعور نسبی دست یابیم در پشت آنچه بلند بلند شعار می دهیم ،‌آشنایی و شناخت نسبی وجود داشته باشد.
برای آشنا شدن با فضای فعلی ترویجی در مورد ولایت فقیه، خواند این دو مطلب را توصیه می کنم.
مواضع رهبر انقلاب درباره تعرفه واردات و آینده صنعت خودروسازی ایران / مجلس با "دو فوریت" تجدید نظر می کند

واکاوی مبنایی فتنه بعدی انقلاب و پرچمدار احتمالی آن