سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/11/23
3:8 عصر

نامزدهای جشنواره ای من!

بدست روح اله ریاضی در دسته

خیلی دوست ندارم در مورد نامزدها و برندگان جشنواره صحبت بکنم.به خاطر آنکه فضای انتخاب ها کاملا دولتی و سیاسی است و دوره ای را به یاد ندارم که جنبه هنری کار بر غرایض سیاسی آن بچربد.اما بعضی نامزدهای انتخابی آنقدر پرت هستند که لازم می دانم اشاره ای به آنها بکنم.

در بین فیلم های اشاره شده روزهای زندگی، ضدگلوله و گشت ارشاد را ندیدم اما نامزدی روزهای زندگی در 14 رشته در جشنواره ای که عمده منتقدان بر این باور هستند که فیلم خیلی خوب و عالی نداشتیم بسیار سوال برانگیز است.این فیلم فقط در دو رشته بازیگر مکمل نامزد نشده که آن هم به دلیل عدم حضور بازیگرانی از این دست بوده است.اما فیلم ملکه را که دیدم و ریتم کند آن مورد اذعان همه بود و به داستان فیلم بر می گشت معلوم نیست چگونه در بخش فیلمنامه و بازی ها کاندید شده است! و با 13 نامزدی بعد از روزهای زندگی رکورددار است.فیلم سوم زیادی توجه شده هم نارنجی پوش داریوش مهرجویی است که نامزدی لیلا حاتمی و میترا حجار در آن بسیار تاسف برانگیز است.

از ان طرف سه تا فیلم داریم که مورد بی مهری عمدی قرار گرفته اند.اول بی خود و بی جهت کاهانی که از دید داوران اصلا ارزش یک نامزدی را هم نداشته و دوم برف روی کاج ها که فقط ویشکا آسایش اش نامزد شده و مهناز افشار که بازی به نهایت ضعیف تری در پول چوبی به نسبت این فیلم داشته در این فیلم نامزد نشده و در نهایت پذیرایی ساده مانی حقیقی که در فیلمنامه به نظرم با تفاوت فاحشی در صدر قرار می گرفت و بازی مانی هم دیده نشده.

اما سایر انتخاب های خنده دار عبارتند از بازیگرهای «یه عاشقانه ساده» و به خصوص مصطفی زمانی اش و بیتا فرهی فیلم صدرعاملی و شبنم مقدمی بوسیدن روی ماه و صداگذاری خرس و چهره پردازی یه عاشقانه ساده و ...

در مورد فرهاد اصلانی در فیلم خرس هم به نظرم نقش دوم یود و قطعا بهترین نقش دوم جشنواره .حالا چطور دوستان نقش اولش کردند ،بماند!

بهترین ها را در زیر می آورم و آنهایی که قرمز شده اند به نظرم با اختلاف فاحشی اول هستند.

بهترین فیلم: پذیرایی ساده

بهترین کارگردان: عبدالرضا کاهانی

بهترین فیلمنامه: پذیرایی ساده

بهترین بازیگر نقش اول مرد: نداریم

بهترین بازیگر نقش اول زن: ترانه علیدوستی

بهترین بازیگر مکمل مرد: فرهاد اصلانی

بهترین بازیگر مکمل زن: ویشکا آسایش و با تقدیر از یکتا ناصر

بهترین فیلمبرداری: برف روی کاج ها

بهترین موسیقی: برف روی کاج ها

در مورد سایر موارد چون فیلم های مهم را ندیده ام قضاوت کردن در موردشان سخت است.

پی نوشت: پرونده جشنواره را در پست بعدی می بندم و نقد مفصل فیلم ها را می گذارم برای اکران عمومی آنها