سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/5/23
12:31 صبح

همه مقصراند جز من!

بدست روح اله ریاضی در دسته

صادق زیباکلام مقاله خواندنی ای در روزنامه روزگار نوشته که هر چه گشتم آدرس فیلتر نشده اش را پیدا نکردم.او دست روی خصیصه ای گذاشته که حتی خود من هم به ان مبتلا هستم.همین دیشب که می خواستم بیرون بروم و دیدم دمپایی ام نیست بلافاصله ذهنم رفت به این که چه کسی دمپایی مرا پوشیده؟ در حالی که با کمی تامل یادم امد که خودم برش داشته ام.

اینکه ما در برابر مشکلاتی که برایمان رخ می دهد بلافاصله و بدون درنگ علت آن را در خارج از خودمان و کردار و رفتارمان جستجو می کنیم و گاهی انقدر حریص می شویم که بدون تحقیق اولین گزینه دم دستمان را به عنوان مجرم معرفی می کنیم متاسفانه به خصیصه ای ریشه دار در وجودمان تبدیل شده است.این قسمت یادداشت زیباکلام در مورد واکنش برخی مسئولین به حوادث انگلیس را بخوانید:

« شاید اگر مسوولان ایرانی آنقدر اصرار و تاکید نداشتند که از انگلستان انتقام بگیرند، اتفاقا درس های جالبی می توانستند از تجربه حوادث انگلستان بگیرند که شاید بزرگترین و مهمترین آن پذیرش واقعیت های سیاسی و اجتماعی جامعه از سوی مسوولان کشور انگلستان بود  .

شاید بزرگ ترین درسی که می توانستند از حوادث انگلستان بگیرند مقایسه میان واکنش مقامات انگلیسی و سوری در قبال حوادث و ناآرامی های کشورشان بود.

اولین و مهمترین واکنش مقامات انگلیسی در قبال حوادث و اغتشاشات آن بود که چرا این حوادث به وجود آمده اند؛ جامعه، مسوولان و متولیان کجا اشتباه کرده اند؛ ضعف ها و ندانم کاری هایشان چه بوده که برخی از جوانان شان دارند این گونه رفتار می کنند و بالاخره «چه باید کرد» و راه حل های بلند مدت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بحران به وجود آمده کدام است؟ اما مقامات سوری ماه هاست که شبانه روز دارند مردم شان را قتل عام می کنند، هزاران نفر را با شلیک زره پوش، تانک و مسلسل از پای درآورده اند، عالم و آدم از آمریکا، انگلستان، صهیونیسم، اروپا گرفته تا غرب، سازمان سیا، اینتلیجنت سرویس انگلستان، عربستان و … را متهم به دست داشتن در ناآرامی های کشورشان کرده اند، اما برخلاف مقامات انگلیسی نخواسته اند نکته ساده و بدیهی را بپذیرند که نقش و مسوولیت «خود ما»، سیاست ها و عملکرد «خود ما» در قبال آنچه به وجود آمده است، چقدر است؟»