سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/8/22
1:47 عصر

مدیریت بحران افکار عمومی

بدست روح اله ریاضی در دسته

عکس العملی که رسانه های ما در برابر صدای مهیب شنیده شده در تهران نشان دادند، دوباره بر این مساله مهر تایید گذاشت که ما هنوز بلد نیستیم در موارد بحرانی، به مدیریت افکار عمومی بپردازیم.

فرقی هم نمی کند که بخواهیم حوادث بعد از انتخابات را پوشش بدهیم و یا خبرنگار به کشورهایی چون لیبی و مصر بفرستیم.

برای روشن شدن موضوع شاید بهتر باشد مساله را علمی تر بررسی کنم.

اولین گام رسانه در برابر حوادث غیرمترقبه ای که افکار عمومی به نحوی از ان مطلع می شود، فرضیه سازی است.یعنی وقتی صدای انفجار را تقریبا پانزده میلیون نفر از جمعیت کشور شنیده اند، دیگر جای کتمان و سانسور نیست و باید فرضیه ای ساخته شود. مهمترین کاری که در فرضیه سازی انجام می شود آن است که این فرضیه هر چقدر درست و یا غلط باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن تبلیغ شود.چرا که در غیر آن صورت مدیریت رسانه ای از دست ما خارج می شود و معلوم نیست چه فرضیه هایی از سوی دوست و دشمن مطرح خواهد شد.

اینکه تا نزدیک به دو ساعت از حادثه ای در پنجاه کیلومتری پایتخت بگوییم معلوم نیست و بعد سپاه بگوید صدا تایید می شود و در دست بررسی است این شبهه اولیه مطرح می شود که چه ربطی به سپاه دارد؟

دومین گام اثبات فرضیه در ذهن مخاطب است.که باید از رسانه های عمومی (که در کشور ما تماما زیر نظر حکومت هستند) استفاده کرد.عکس و فیلم و فرستادن خبرنگار به سر صحنه و امثال آن ، با توجه به مسائل امنیتی و نظامی می تواند فرضیه انفجار ذاغه مهمات را تقویت کند.اینجا قرار نیست عین واقعیت را بگوییم و نشان دهیم ،بلکه باید در راستای فرضیه اولی باشد که بیان کرده ایم. اگر یادتان باشد در زمان دستگیری بن لادن که مساله بسیار محرمانه ای بود ، عکسی از اتاق مدیریت و نظارت بر عملیات که رییس جمهور و وزیرخارجه آمریکا در آن بودند، منتشر شد.همین عکس تاثیر بسیار زیادی به منظور باورمند ساختن این فرضیه در ذهن مردم جهان گذاشت.

حالا اگر به دلایلی امکان حضور رسانه ها وجود ندارد باید روابط عمومی خودمان فعال باشد و نبض رسانه ها را در دست بگیرد.نه اینکه یک ساعت بگوید 27 کشته و بعدش 17 تا و توجیه کند که فکس ناخوانا بوده.حداقل بهتر بود فکس را به نحوی نشان می دادند ،چون همین الان در ذهن مردم این نقش بسته که می خواهند حادثه را کوچک جلوه بدهند و حتما چیزی شده.

همچنین فرضیه های حاشیه ای که بر اساس اخبار جدید خودمان و یا دیگر رسانه ها مطرح می شود نیز باید سریع پاسخ داده شوند تا حاکمیت رسانه ای از دست نرود.وقتی گفته می شود فرمانده جهاد خودکفایی سپاه هم شهید شده ، باید علت انکه وی در آنجا بوده به نوعی برای مخاطب مشخص شود و الا دوباره بر ذهنیت سازی او افزوده می شود و ....

متاسفانه به نظر می رسد فضای رسانه ای ما بسیار ناوارد، و تحت امر و نهی افراد غیر رسانه ای قرار گرفته و هنوز بلد نیستیم حتی اگر راست می گوییم ، به نحوی بگوییم که مخاطبمان باور کند.

این مطلب هم مرتبط با این یادداشت است.